IZ POGLEDA se sve može naslutiti i namjere i osjećanja

Neverbalna komunikacija, gestovi, pokreti, facijalna ekspresija, "govor" cijelog tijela, znaci su koji pažljivom posmatraču mogu da otkriju sve naše namjere, želje, osjećanja...

440

KONTAKT OČIMA – ”oči su ogledalo duše”!

Neverbalna komunikacija, gestovi, pokreti, facijalna ekspresija, “govor” cijelog tijela, znaci su koji pažljivom posmatraču mogu da otkriju sve naše namjere, želje, osjećanja. Emocije, ono što proživljavamo i način na koji to utiče na nas, vidljivo je na našem tijelu, licu, izrazima.

Socijalni psiholozi tvrde da je kontakt očima najvažniji “kanal” neverbalne komunikacije i da se iz pogleda sve može naslutiti. I namjere i osjećanja. Vizuelna komunikacija ima dvije osnovne funkcije kojih vrlo često nismo svjesni. Prva je izražajna, odnosno očima “prenosimo” stavove i emocije, dok je druga informacijska i “upravlja” našim društvenim susretima. To znači da nam pogledi i kontak očima omogućavaju da pošaljemo i “pročitamo” socijalne znake, da stavimo do znanja sagovorniku šta osjećamo i mislimo, što, na kraju, bitno olakšava verbalnu komunikaciju.

Oči su “prozori duše” i najpouzdaniji signali komunikacije jer “rade” potpuno nezavisno od tijela, tvrde stručnjaci. One nam otkrivaju i kako funkcioniše nečiji um, jer smjer u kojem neko upućuje poglede ukazuje koju stranu mozga koristi, kako “pristupa” svom pamćenju, kakvu energiju emituje i kakve osjećaje u njemu izazivamo. Zbog toga nam je veoma teško da određene ljude gledamo u oči, dok nam pogledi sa nekim drugim prijaju i čine da se osećamo lijepo.

Ako nečiji pogled luta po cijelom našem tijelu, neko nas “mjerka od glave do pete”, jako mu se dopadamo i to nam očima pokazuje. Dugi pogledi, kontakti očima koji traju i do minut, događaju se samo ako smo zaljubljeni. Gledanje je u ljubavi češće nego prilikom bilo koje druge socijalne interakcije. Pogledi govore mnogo više nego što bismo ikada mogli riječima da iskažemo. Nježnost i ljubav je, tvrde stručnjaci, emocija koja se najlakše izražava pogledima i dodirima, riječi su tu nemoćne i nepotrebne.

Prema rezultatima istraživanja engleskog psihologa Kendona, profesora na Oksfordu, gledanje čini između 30% i 75% interakcije između dvije osobe koje razgovaraju. Međutim, ako obratite pažnju vidjećete da kontakt očima između dvije osobe ne traje predugo i da su “dugi” pogledi rijetkost. Upućuju ih, uglavnom, samo zaljubljeni parovi, tvrde stručnjaci.